Friday 19 July 2013

Ramadhan - Musafir Negeri Serambi Mekah

Assalamualaikum dan rasanya tak terlambat untuk aku ucapkan Salam Ramadhan Kareem buat semua. Khusus buat pembaca setia yang sudi menjengah blog aku yang tak seberapa ini dan masih lagi dihuni dengan habuk dan sawang. Moga aku dapat sucikan dengan entry yang dapat memberi manfaat buat kalian termasuk la diri hamba.

Pertamanya kita mulakan dengan ucapan Alhamdulillah kerna hari ni masih mampu bernafas lagi. Segala Puji Bagi Allah, terima kasih sebab aku masih dapat berpuasa sehingga saat ini. Diberi segala nikmat Tuhan yang tidak terhingga. Lalu, nikmat mana yang hendak kau dustakan?

Entry kali ni, aku cuma nak berkongsi sepertiga pengalaman yang puas aku dok kutip sepanjang keberadaan aku di luar negeri. Cewaaah, al maklum lah ye luar daripada negeri Selangor kan. Akhirnya mimpi ku menjadi kenyataan. ayat bajet power Sebenarnya dah lama aku menyimpan hasrat yang terpendam ni. Nak ziarah ke Bumi Kelantan. Biasa lah, lama dah berkawan dengan orang Kelantan. Aku pulak memang minat loghat sana. Sakan  betul saing aku  dok cerita pasal Kelantan kan. Itu yang menarik minat aku untuk pergi, tambah pulak rasanya last aku pergi waktu zaman hingusan aku dulu. Jadi, aku nak merasai nya sekarang tak kisah lah waktu puasa pun. Hehehe.

Diizinkan tuhan, ceritanya bermula macam ni. Waktu exam lepas, tengah duduk berborak tiba-tiba terplan nak berpuasa kat Kelantan. Pastu makin lama, plan tu jadi suram. Takde sape nak organise. Minggu pertama puasa, message masuk dalam inbox. "Salam nak pergi kelantan tak?". Gila kau ! Sape taknak kan. Tapi aku tak tau nak pergi sana macam mana. Kebetulan, buddy kesayangan aku tu ajak teman naik kereta dia. Well yang drive of course bukan kami. Tuan kami yang jadi driver setia. Paling setia. Hahaha.

Perjalanan kami tiga orang dianggarkan selama tujuh jam. Laju ke tak tu? Aku pun tak tau. Yang pasti, driver memang bawak laju dah. Aku sebagai penumpang di belakang memang conquer habis. Tidur adalah ubat yang paling mujarab. Buddy aku tahan, tak tidur gara gara nak temankan Tuan. Takut orang tu ngantuk pulak kan.

Berhenti solat kat sini jap

Lepak tidur jap dalam kereta

Tiba sahaja di sana, aku mula lah tengok pemandangan alam. Bajet pelancong habis lah duk rakam bagai. Tapi suka hati I lah kan. Memang aku teruja nak pergi.


Banyak betul cawangan Bilal kat sini Hahaha





Ku sangka Kedah je penuh dengan sawah padi. Ghupenye..

Kitorang sampai je kat sana, terus pergi bazar kat Pasir Mas tuh. First time la tengok makanan tempatan yang tak pernah aku jumpa. Banyak gila aku tak tau. Nasib la ade jual gak murtabak kat sana. Aku tengok makcik tu sekali jual kuih banyak gila jenis. Habis penuh satu meja tu ha. Puas la aku dok tanye Tuan, "Kuih ape tu Tuan? Yang tu..yang ni..yang warna ni ape?" Hahaaha kesian kena layan aku. Buddy aku ni memang dah serba serbi tau la sket. Biasa lah, dia nak nikah dengan orang kelantan kan. Hihi

Hari pertama tidur dekat rumah Tuan. Nasib la family dia sangat memahami kami. Jumpe la bohh,maa Tuan tu. Layan kitorang macam anak raja. Cewah. Benda menarik, waktu berbuka makan kurma, buah buahan, kuih muih. Lepas tu pergi solat Magrib dulu. Pastu baru lah makan nasi. Aku kat Klang tak amal gitu pun, kami terus makan nasi. So, waktu awal lagi aku dah bantai makan kuih banyak gila sampai kenyang. Tak larat nak makan nasi, tapi dah tuan rumah hidangkan, takkan kita nak tolak mentah gitu pulak kan. Makan lah jugak dengan gigih nak habiskan nasi. Banyak gila letak kat pinggan aku.

Then, hasil kajian aku, setiap hari waktu berbuka mesti ada kuih wajib. Ha, ape dia? Akok la. Betul tak aku eja gini. Tuan, awal pagi lagi dah pergi beli. Sebab dia kata kalau petang dalam pukul dua dah habis jual akok ni. Pehh so, aku try rasa sedap la jugak. Macam kuih bakar gitu.

Ha yang ni dye pakai acuan, ade orang pakai sabut kelapa

Malam tu solat terawih dekat Masjid Pasir Mas. Aku memang niat nak iktikaf dekat banyak Masjid kat sini. Alhamdulillah tercapai huuu. So, esoknya walaupun dalam bulan puasa Tuan tetap setia nak bawak kitorang jalan jalan sana. Pergi lah area Rantau Panjang, Kota Bharu. First day tak beli apa-apa pun. Survey harga je lebih. Tapi memang murah gila lah kat sana. Aku usha, barang sini dua kali ganda barang sana. Rasa sakit pulak hati kita ni. Hehe.

Sempat lah Tuan bawak kitorang jalan area Tumpat, jalan pergi Pantai Seri Tujuh dengan Geting. Bila berjalan bulan puasa, memang lah menahan lapar dan dahaga betul. Jalan sikit, ade je tempat yang Tuan suggest " Ha kat sini makanan nya sedap, Ha kat situ kuih nye sedap, Ha kat blalalalalala...." Memang aku banyak bersabar jela. Lain kali pergi waktu selain Ramadhan ye. So, aku memang suka snap gambar. Seribu lebih gak la gambar tapi ni sebahagian sahaja. Hihi

Ni kat sempadan dengan Tak Bai kalau tak silap









Ni orang nak buat buduu




Cantik view dari sini




Cuba teka di manakah?

Masjid Beijing memang cantik. Ade feel kat sana. Hehe 


Hari kedua memang dah plan awal suruh bawak passport sebab petang tu nak across the river la katanya. Cuma risau gak kot kot la tak lepas kat Golok tuh kan. Tapi semuanya bereh. So, kita pun layan jela. Dah orang bawak masuk Thailand kita ikut jela. Rumah kat Thailand ni rumah mek kepada Tuan. Tidur sana baru ade feel betul betul kampung. Rumah kayu, belakang ade kebun buah. Family dorang pun menyambut kedatangan kami dengan jayanya. Tapi sebenarnya sambut buddy aku lebih lagi. Haha paham paham lah ye.

Mek dengan Cik (panggilan untuk atuk) ni kecek Kelantan Siam lah. Kalau nak berborak, bukan semua dia paham. Kitorang lagi lah tak paham bahasa dia. Tapi dengan bantuan Sarah, adik Tuan maka komunikasi  kami jadi best lah. Gelak je dengar Mek kecek. Yang aku paling terharu, kitorang siap disediakan kelambu pink besar macam baby punye tuh. Tapi memang besar lah! Tak pernah aku jumpa dan guna waktu sekarang. Memang syok habis dan malam tuh tidur dengan nyenyak sekali. Bangun-bangun je makanan dah siap. Hadoi, gagal betul anak dara.

Kat sana, sempat lah pergi bazar kat Golok tu. Tengok tepi jalan orang Thailand ni tak payah pakai helmet pun. Sekali naik motor, tiga empat orang ha. Memang dasat jugak dorang. Aku ingat lagi, waktu sampai kat rumah Mek, Cik yang mula-mula tanya. "Tak takut ke datang sini?" Aku macam pelik apa yang nak takutnya. Rupanya yang kes bom tuh masih ada kat sini. Patut aku tengok kiri kanan ade askar pegang M-16 der. Boleh dikatakan sepanjang jalan ade macam roadblock tapi takdelah tahan kitorang pun. Moto kat sana pun kalau parking, sit kene bukak sebab takut ada orang simpan bom. Hoho, so kalau korang takut, toksey la pergi sana. Hahaha. Ni ha, kenangan aku kat rumah sana.

Best doh buaian ni, lama tak main kan

View dari depan, tepi tuh tempat parking kereta

View dari belakang rumah Mek

Penoreh getah yang berjaya. Poyo gila

Aku baru tau pokok salak ni rendah rupenya

Mereka sangat fokus waktu mengutip buah ni

p/s : Ade banyak lagi sebenarnya aku nak cerita. Nantikan next entry aku yer! Tunggu...heheehe kalau bosan tengok entry ni pun takpe. Ade aku kesah? Selamat berpuasa berterawih bertadarus!
















No comments:

Post a Comment