Wednesday 23 May 2012

Mak dan Abah

Bismillah.


Hmm nampaknye dah masuk minggu kedua terakhir untuk aku. Next, dah nak masuk study week dan habiskan segala exam yang ade untuk aku survive bagi sem dua ni. Jadi, mungkinkah aku akan maintain my result seperti sem lepas?  atau dapat dekan terus ke. Hehehe mane la tahu doa orang tuh makbul kan?


Semalam aku tidur lewat. Sekali lagi dan entah yang ke berapa kali, tak terkira. Walaupun pada waktu siang nye, aku dok present mini-survey aku pasal "students' perception about healthy lifestyle". Aku sendiri jarang mengamalkan  salah satu cara yang aku suggest kan iaitu sleep early. Tapi tak mengapa, itu nama nye pengorbanan. Hahaha tapi kalau dah borak panjang dengan roomate, memang tak study la jawapnye.


Ok, ape kaitan dengan tajuk aku kat atas tuh? Heee, panjang gile muqaddimah aku. Sebenarnye, semalam sebelum tidur, aku teringat kat mak dengan abah. Rindu la, padahal 2 minggu je pon tak balik. Pas tuh, aku tak tau la kenape aku tibe-tibe teringat kat segala jasa yang dorang bagi kat aku. Pastu, aku tanye balik diri aku, jadi sepanjang time umur aku lepas hingga kini tepat 20, ape lah pulak yang pernah aku bagi kat dorang?


Huaaaa, sedih pulak. Entah sempat ke tak aku balas jasa dorang ni. Nak balas dengan duit? Duit pun, dorang yang selalu bagi. Nak bagi result cemerlang? Akhir-akhir ni asyik dapat result biase je, nak banggakan ape nye. Nak balas dengan ape ek? Ape je yang aku mampu ni...kalau doakan dorang insyaallah setiap waktu aku doakan yang terbaik..


Bila dikenang balik, mak sangat tegas orang nye. Tapi sebenarnye, jauh kat dalam sudut hati, sangat penyayang. Bile mak dapat je seorang cucu, nampak sangat lah caring giler kat cucu dye termasuk makcik ni iaitu aku. Hahah. Mak ni, kalau anak-anak dye solat lambat ke, tak bace quran ke, mesti dye bising. Heheh, pastu ktorang pun bile diketuk, barulah buat. Zaman kecik-kecik dulu memang best la. Macam-macam kalau boleh nak dikenang. Mak kite ni,sangat lah berlatar belakang kan cemerlang. Sume bende cemerlang especially education nye. Aku pun tak tahu mcm mane mak boleh cemerlang sangat. Tapi, mak selalu cakap walaupun dulu hidup susah, akhirnye mak dapat buktikan kat orang lain yang mak boleh berjaya. Huii, inspirasi aku tuh! Aku pun nak jadi macam mak. Cemerlang ilmu dunia, agama, boleh bercakap kat depan orang ramai, pandai masak, macam-macam lah!


Abah. Abah pulak seorang yg sangat rajin. Atau boleh dikatakan anak-anak dye ni pemalas lah sangat. Hahaha, abah suke buat kerja-kerja rumah la. Tapi yg taiko punye la. Nak angkat barang ke, nak betulkan tv ke, betulkan bilik air, yang p bayar bil-bil rumah. Bila aku fikir balik, hishh kalau dah takde nanti, pasti kami semua akan tonggang terbalik. Sebab selalu nye sume bende abah yang buat. Hehehe. Abah seorang yg sangat cool. Suke belikan makanan ringan untuk kitorang kat umah. Hahah sebab tuh kalau abah balik je, peti ais ktorang full dengan aiskim, coklat, fresh orange, yakult, susu dan seterusnye. 


Kalau nak ikotkan, ape yang aku nak, sume mak dengan abah bagi. Haish, anak dye ni sorang je tak reti nak balas balik. Hari tu, hari guru msg kat mak. Panjang gak msg nye, pastu mak reply


"Terima kasih atas doa tu. Semoga jadi anak dan pelajar yg patuh pd Allah"


Jadi anak yang patuh ye cikmeezo! 




Insyaallah, ameen!!!!Aku tak tau la awat aku emo sangat time tuh. Hahaha time tuh aku dok dgr ceramah ustaz ape ek kat depan tuh, time tuh jugak aku dok msg mak aku. Aku ape lagi, bace je msg tuh, aku terus nangis. Hahah cover muke, terus tunduk muke. Pape pun, aku tak tau la, lately ni asyik dok teringat kat depa. Even, abah asyik datang je, tapi still rindu gak. Heheheh. Bukan anak manje ok! K la, tuh je nak cakap. Kalau mak dengan abah bace pun ok gak. Itu je untuk entry kali. Assalamualaykum!





No comments:

Post a Comment