Saturday 26 May 2012

Forum Muzikal Cinta

Assalamualaykum rakyat sekalian.

Apa kabar iman? Apa kabar hati? Apa kabar jiwa?
Baiklah pertama sekali, untuk entry kali ni maybe aku akan berbicara panjang lebar. Bukan ape, untuk berkongsi sedikit sebanyak maklumat yang aku dapat semalam. Aku bukan bagus sangat pun, cume aku nak sharing kat korang. Serius aku dapat banyak gila info dan kalau kene bayar lebih pun, aku sanggup pergi. Kenapa? Meh aku citer al-kisah nye, aku pergi ke Forum muzikal cinta yang turut disertai panel jemputan yang sangat best. Siapa mereka? Ha ni lah dorang..


Topik "cinta" ni memang dapat sambutan hangat gile terutama golongan hawa. Nisbah adam yang hadir dengan hawa sangat lah jauh beza. Mungkin ramai orang boleh cakap, "takyah lah citer bab cintan ni. Aku geli la. Toksah la nak berangan cinta bagai, study pun tak habis, duit pun takde.." Membe aku siap cakap lagi, " aik, askar pun pergi forum cinta?" Fuhhh dalam siot. Tapi tak mengapa, yang penting aku dapat ape yang aku nak.

Nak dikatakan, imam muda ni pun aku tak kenal. Al maklom lah, semenjak masuk universiti kurang dedahan televisyen. Hahaha, ustazah ni tersangat lah sejuk mata memandang, tapi rupenye sempoi habis dalam berbicara. Dan semestinye, moderator nye orang kuat JPPP lah katekan. Pasti dapat menarik para hadirin yang pergi malam tuh siap diiringi muzik lagi. Memang terbaik.
 
First sekali, ape maksud cinta?

Cinta tuh sesuatu yang tak mampu digambarkan. Hanya orang yang pernah jatuh cinta sahaja yang tau. Ibarat nye, kalau kita bagi definisi panjang lebar pun tak gune, sebab tak same dengan ape yang dirasa oleh hati. Akan tetapi tahukah anda cinta yang paling agung di dunia? Pasti nya cinta kepada Al-Khaliq yakni cinta kepada Allah. Makanya, turut disebut malam tuh,  bagaimana cara untuk kita bisa mendapatkan kemanisan iman? Halawatul iman?

Sabda Rasulullah S.A.W.: "Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan Iman (iaitu)Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya, dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam Api Neraka." (Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim)

Korang pernah dengar tak lagu  ni :



Akan tetapi, cinta utama kepada Allah. Kemudian kepada rasulullah s.a.w. Then, berjihad dan seterusnye barulah ibu bapa.


Soalan lain, mcm mane kita nak cinta kat Rasul?

Pertama, tanye diri kite, ade tak bergetar jiwa kita bile disebut name rasulullah,??

Korang tau tak, cinta tuh paling mudah maksudnye adalah kecenderungan terhadap sesuatu. Kenape aku cakap cmtuh.Sebab ade 4 tanda kita sudah jatuh cinta. Korang check la, pernah tak korang rase camni ye :

1) kite akan slalu sebut nama orang tuh, pastuh hati mule lah rase suke, bahgiaa jer. kalau boleh nak jumpe slalu je. betol tak?

2) kita akan slalu rindu giler. asyik dok teringat-ingat, dok sebut sampai tersasul-sasul pun ade

3) kita akan lahir suatu penyakit name nye "ketaatan". Ape maksud nye kat sni? Contoh plg mudah, "awak kite jumpe pukul 2 yer". pukul 8 pagi dah terpacak dan sanggup tunggu pulak tuh. Ape je pasangan suruh buat, kita mesti buat punye lah. Jangan lupe makan ubat ye..baik..

4) kita akan sanggup berkorban apa sahaja untuk si dia. Sanggup cari apa yang dia minat, kita pun minat. Padahal, kita langsung tak suka ape yang dia minat. Tapi demi dia, sanggkup ku redah lautan api la kononnye..



Jadi korang pernah tak rase 4 tande kat atas tuh? Kalau ye, mesti korang tengah senyum-senyum bace sekarang. Paling kurang takde 4 tande, minimum satu tande pun dah cukup. Maka soalan seterusnya, wujud tak kisah cinta ini dalam cinta kita kepada rasulullah?
Bila disebut name rasul, hati rase bahgia, hati rase rindu, taat ape yang rasul minta, dan sanggup berkorban apa sahaja untuk baginda..

Kadang-kadang satu hari berlalu, tanpa pernah kita ingat kat rasul..tak berselawat kepada baginda pun. Especially ladies yang mane tak boleh solat tuh, memang terkadang waktu-waktu cuti berlalu cmtuh je. Ibarat satu waktu yang mane kite bebas ibadah walhal banyak care kite boleh lakukan untuk dapat pahala..

Nak katenye, rasul ni selalu ingat ummat baginda iaitu kita lah. Tapi pernah tak kite ni ingat kat rasul? Nabi  ni sangat lah rindu kepada ummat, sehinggakan saat baginda nazak ape yang disebutnye? Ummati..ummati..ummati..
Barang siapa yang berselawat ke atas baginda, nescaya kita akan dapat berkali ganda selawat dari Allah yakni Allah akan rahmati kita slalu dan beri pertolongan kat kita.

Manusia ni, asyik rase susah je bila buat suruhan Allah. Itu makne nye ape? Kita tak rase cinta kepada Allah yang sebenar-benarnye lagi..

Soalan lain, ape pandangan tentang "cinta monyet"?

Pertama sekali nak ucapkan tahniah untuk siapa yang pernah jatuh cinta terhadap orang yang berlainan jantina dari mereka. Sebab ape ek? sebab korang adalah normal macam aku. ahhaaha cinta tuh kan fitrah. Akan tetapi, jangan sesekali fitrah itu bertukar menjadi fitnah!

Soalan wajib exam, wujud tak cinta dalam Islam? Wujud tak cinta kerana Allah sebelum berkahwin? Kalau betul-betula lah korang serius...meh bace ni

1) La budda alaikum (tidak boleh tidak, korang wajib) check ape matlamat cinta sebenarnye? Pastinye Nikah..hanye itu sahaja jawapan yang boleh diterima..untuk ladies, ce tanye pasangan tuh, ape tujuan saya dingorati oleh awak? haha..ni ustazah tuh yang cakap, serius doh lawak. ape makne pengoratan sume ni? Kalau dye jwp, ala nak couple la..jom la kite try dulu, kalau serasi kite move foward. Sedarlah wahai wanita sekalian huiiii,, kite ni bukan barang untuk di test. Bukan barang uji kaji kat makmal tuh..harga & maruah lebih bernilai..

2) Adakah ape yang kite buat ni atas dasar maksiat atau ibadah? Camne nak check? Kalau lah kite couple ( dalam waktu bertunang tuh) ibadah kita semakin bertambah..baguslah..tapi kalau makin teruk, toksah mimpilah..dok sms,chat dengan pasangan smpai solat isya' pun belum..takyah la..

Jadilah seorang yang MATANG DALAM CINTA..bagaimana?
Maksudnye, bila kite rindu si dia, tapi dalam waktu yang same, rindu kita kat ibu bapa masih ade lagi..bile kita ade dia, solat masih kite jage,,mak abah kite masih ingat, program ilmu sume kita masih pergi, lelaki pulak masih g masjid skali sekala walaupun ade si dia....ini menunjukkan anda telah LAYAK...tak perlu lah nak poyo sangat atau memilih nak hok yang wajib solat lima waktu kat masjid je...sedang diri kite sendiri belum tentu setaraf dengannye..



Ape yang penting kat sni,,ustazah tuh cakap. Korang da start tak doa? Mintak Ya Allah..pertemukanlah aku dengan orang yang soleh/solehah sebagai pasanganku kelak. Walaupun, kita rase kite belum bersedia, tapi ini menunjukkan kite ade usaha untuk dapat sebab tersangat lah payah untuk dapat yang soleh/solehan zaman ini..sedangkan ustazah sendri admit beliau mule start doa sejak form 3 lagi..kerana ade seorang guru yg pernah berpesan kpd beliau..kerana guru tersebut diuji mendapat lelaki yang tidak soleh, Oleh itu, berdoalah..walaupun kita malu nak mintak sebenarnye..Antara kite dengan tuhan..

Itu sahaja sharing dari aku. Terima kasih sudi bace. Wassalam ^_^

2 comments: